Where the debate resides. Spatial interventions between art, advertising and politics (Bahía Blanca, Argentina, 1950-1970)
Main Article Content
The chores of erection and disappearance of the "Telereclam" -an architectural and audiovisual artifact- in the Rivadavia square of Bahía Blanca (Argentina) between 1954 and 1961 concentrated a variety of tensions and disputes that referred to its physical form, its advertising purpose, its links with the Peronist government and its location in the central public space. The reconstruction of this conjunctural phenomenon from official and press material allows reinserting its occurrence in the process of greater temporal amplitude and transversality, in which the transformation of the physical landscape of the locality took place because of demographic expansion and growth of service, commercial, and cultural activities in the mid-twentieth century. In this way, the article seeks to contribute to the debates raised in Cultural History around the problems of urban modernization and the axis of visuality as a central element in the configuration of the civilizing imaginary.
- Cultural history
- Urban history
- Bahía Blanca
- Visuality
Agesta, María de las Nieves. Páginas modernas. Revistas culturales, transformación social y cultura visual en Bahía Blanca, 1902-1927. Bahía Blanca: EdiUNS, 2016.
Amigo, Roberto. “Imágenes para la una nación. Juan Manuel Blanes y la pintura de tema histórico en la Argentina”, en Arte, Historia e identidad en América. Visiones comparativas. XVII Coloquio Internacional de Historia del Arte. México: UNAM, 1994.
Benjamin, Walter. “Paris. Capital del siglo XIX”, en El libro de los pasajes. Madrid: Akal, 2005.
Berman, Marshall. Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. Buenos Aires: Siglo XXI, 2006.
Calvino, Ítalo. Las ciudades invisibles. Buenos Aires: Minotauro, 1984.
Chartier, Roger. El mundo como representación. Historia Cultural: entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa, 1992.
Chueca Goitía, Fernando. “La ciudad industrial” en Breve historia del urbanismo. Madrid: Alianza, 1998, 166-186.
Edwards, Rodolfo, Con el bombo y la palabra. El peronismo en las letras argentinas: una historia de odios y lealtades. Buenos Aires: Seix Barral, 2013.
Ferreyra, Silvana. El peronismo denunciado: Antiperonismo, corrupción y comisiones investigadoras durante el golpe de 1955. Mar del Plata: Edudem, 2018.
Frisby, David. Paisajes urbanos de la modernidad. Exploraciones críticas. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2007.
Garavaglia, Juan Carlos y Fradkin, Raúl. La Argentina colonial. El Rio de la Plata entre los siglos XVI y XIX. Buenos Aires: Siglo XXI, 2009
Gené, Marcela, Un mundo feliz. Imágenes de los trabajadores en el primer peronismo (1946-1955). Buenos Aires. FCE, 2005.
Gorelik, Adrián. La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 1998.
Gorelik, Adrián. Miradas sobre Buenos Aires. Historia cultural y crítica urbana. Buenos Aires: Siglo XXI, 2004.
Gutiérrez, Ramón y Gutiérrez Viñuales, Rodrigo. “Construcciones iconográficas de las naciones americanas y España” en América y España, imágenes para una historia. Independencias e identidad (1805-1925). Madrid: MAPFRE, 2006, 8-46.
Harvey, David. Ciudades rebeldes. Del derecho a la ciudad a la revolución urbana. Madrid: Akal, 2013.
Huerta Fernández, Santiago. “El cálculo de estructuras en la obra de Gaudí”. En Salvador Tarragó: miscel.lània, Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2013, pp. 133-162. Disponible en: https://oa.upm.es/30203/ [consulta: 12/12/2021]
Jelin, Elizabeth. La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo XXI, 2017.
Kriger, Clara, Cine y peronismo. El Estado en escena. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2009
Llull, Laura. Prensa y política en Bahía Blanca: La Nueva Provincia en las presidencias radicales, 1916-1930. Bahía Blanca: EdiUNS, 2005.
Lefebvre, Henri. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing, 2013.
Le Breton, André. El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Buenos Aires: Nueva Visión, 2007.
Lobato, Mirta Z. (dir.), El progreso, la modernización y sus límites 1880-1916: Nueva Historia Argentina. Tomo V. Buenos Aires: Sudamericana, 2000
López Pascual, Juliana “El ojo colectivo. Fotografías de paisajes y cultura visual en la configuración de una representación de Bahía Blanca como capital de la Patagonia argentina (1940-1970)”, en caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), n° 17, 65-82.
López Pascual, Juliana. “Irradiación, destino y profecía: la representación de Bahía Blanca como centro cultural de la patagonia argentina (1940-1970)”, História Unisinos, Vol. 21, Nº 1. Disponible en: http://revistas.unisinos.br/index.php/historia/article/view/htu.2017.211.05 [consulta: 12/12/2021] DOI: https://doi.org/10.4013/htu.2017.211.05
López Pascual, Juliana. “¿«Puerta y puerto del sur argentino»? Matices y debates en la representación de Bahía Blanca (Argentina) en su contexto regional a mediados del siglo XX”, HISTOReLo. Revista de Historia Regional y Local, Vol. 8, Nº 15. Disponible en: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/historelo/article/view/51434/10 [consulta: 12/12/2021] DOI: https://doi.org/10.15446/historelo.v8n15.51434
López Pascual, Juliana. Arte y trabajo. Imaginarios regionales, transformaciones sociales y políticas públicas en la institucionalización de la cultura en Bahía Blanca (1940-1969). Rosario: Prohistoria, 2016.
López Pascual, “La publicidad gráfica entre el arte y el comercio: imágenes y representaciones en los semanarios Panorama y Aquí nosotros (Bahía Blanca, 1949-1964)”, en Glenda Miralles, Joaquín Perrén y Martha Ruffini, Sextas Jornadas de Historia de la Patagonia. Neuquén: EduCO - Universidad Nacional del Comahue, 2015.
Marcilese, José. “Tensiones y conflictos en la prensa bahiense durante el peronismo”, en Mabel Cernadas y Patricia Orbe (comp.), Itinerarios de la prensa: cultura política y representaciones en Bahía Blanca durante el siglo XX. Bahía Blanca: EdiUNS, 2013, 191-224.
Mazza, Carlos. “A historical approach to the study of town and regional plans originated in regional planning in Argentina, 1940-1960”. The 11th International Planning History Conference, Barcelona, 2004.
Milanesio, Natalia. Cuando los trabajadores salieron de compras. Nuevos consumidores, publicidad y cambio cultural durante el primer peronismo. Buenos Aires: Siglo XXI, 2014.
Miravalles, Ana. Los talleres invisibles: una historia de los Talleres Ferroviarios Bahía Blanca Noroeste. Bahía Blanca: Ferrowhite, 2013.
Orbe, Patricia. ““La voz de Bahía Blanca”: el diario La Nueva Provincia y la construcción de su imagen pública”, Historia Regional. Sección Historia, Nº 34, (XXIX): 21-33.
Raffestin, Claude. Pour une geographie du pouvoir. Nouvelle édition [en ligne]. (Lyon: ENS Éditions, 2019) (généré le 06 juillet 2021). Disponible sur Internet : http://books.openedition.org/enseditions/7627 [consulta: 12/12/2021]
Ribas, Diana e Ivars, María Jorgelina “La inauguración del monumento a Rivadavia en la construcción de la cultura política bahiense (1945-1946)”, en Cernadas de Bulnes, M. y Bustos Cara, R. (comp.) La cultura en cuestión. Estudios interdisciplinarios del Sudoeste Bonaerense. Bahía Blanca: EdiUNS, 2004.
Ribas, Diana, Garavano, Enrique e Ivars, Jorgelina, “La construcción de la memoria y la identidad bahiense desde los monumentos”. I Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes, IX Jornadas del CAIA, 2001, disponible en: http://www.caia.org.ar/docs/Ribas_Garavano_Ivars.pdf [consulta: 12/12/2021]
Ribas, Diana. “Saldos y retazos: algunas aproximaciones a la identidad durante el primer centenario local (Bahía Blanca, 1928)”. En III Jornadas de Humanidades. Historia del Arte. “Representaciones e identidades”. Bahía Blanca: HumHA, 2011. Recuperado de CD-ROM.
Saus, Alejandra, “Planes urbanos y disputas locales alrededor de los predios ferroviarios: la historia de Bahía Blanca, entre grandes anhelos y modestas actuaciones”. Cuaderno Urbano. Espacio, cultura, sociedad, vol. 27, núm. 27. Disponible en: https://revistas.unne.edu.ar/index.php/crn/article/view/4123 [consulta: 12/12/2021] DOI: https://doi.org/10.30972/crn.27274123
Spinelli, María Estela, Los vencedores vencidos. El antiperonismo y la “revolución libertadora”. Buenos Aires: Biblos, 2005
Tatarkiewicz, Wladyslaw. Historia de seis ideas: Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos, 2001.
Varela, Mirta, La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la Luna (1951-1969) Buenos Aires: Edhasa, 2005
Williams, Raymond. “El artista romántico” en Cultura y sociedad: 1780-1950. De Coleridge a Orwell. Buenos Aires: Nueva Visión, 2001 [1980].
Zingoni, José. Arquitectura ferroportuaria en Bahía Blanca, 1880-1930, Bahía Blanca: EdiUNS, 2010.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.