"To have greater freedom in the field of culture you had to be outside." Conversations with the Colombian intellectual Eduardo Gómez
Main Article Content
This text evident the Colombian intellectual, poet, and art critic, Eduardo Gómez (Miraflores, 1932), as part of the generation of utopia. That is the one that in the 1960s and 1970s displayed intense and plural relations between culture and politics, both in Colombia and in the international concert. Colombia, through its artists and intellectuals, also made that era, which the perspective of social change was the priority and one of its most important tools was precisely culture.
After a presentation of the topic, the text composes for public knowledge an extract from a long intergenerational conversation with the intellectual made visible here.
- Intellectual
- New left
- Communist Party
- Stalinism
- Art critic
Álvarez Sotillo, Emiliano. “Mundos Impresos. El programa de Archivo Audiovisual de Biografías Intelectuales del CeDInCI”. Políticas de la Memoria, n.° 19, (diciembre de 2019): 249-250.
Dosse, Francoise. El arte de la biografía. México: Universidad Iberoaméricana A.C., 2007.
Gómez, Eduardo. La búsqueda insaciable. Bogotá: Común Presencia, 2013.
Gómez, Eduardo. Memorias críticas de un estudiante de humanidades en la Alemania Socialista. Bogotá: Universidad de los Andes, 2011.
Gómez, Eduardo. “Zuleta: el amigo y el maestro”. Al Margen, n.° 23, (2007): 54-65.
Gómez, Eduardo. El surgimiento del teatro moderno en Colombia y la influencia de Brecht. Bogotá: Universidad de los Andes, 2011.
Parra Salazar, Mayra Natalia. ¡A teatro camaradas! Dramaturgia militante y política de masas en Colombia (1965-1975). Medellín: Universidad de Antioquia, 2015. DOI: https://doi.org/10.17533/978-958-8890-73-9
Tarcus, Horacio. “La biografía colectiva. Por un Diccionario de las izquierdas y los movimientos sociales latinoamericanos”. Iberoamericana, n.° 13 (52), (2013): 139-154.